GUMMY Resdung...hanya kunyah-kunyah
Assalamualaikum, salam bahagia semua..
Setiap pagi, bangun dari tidur, pernahkah anda bersin berkali-kali? Hidung gatal-gatal dan tersumbat? Mata berair? Atau lebih teruk simptom tersebut berlanjutan ke waktu malam, serta berbulan-bulan lamanya? Dan kita pula menganggap itu perkara normal?
Masalah ini lazimnya sering dikaitkan dengan alahan hidung atau dalam istilah masyarakat Malaysia memanggilnya sebagai resdung; iaitu merujuk kepada masalah berkaitan selesema, bersin, gatal di muka dan hidung termasuk mata. Resdung yang tidak dirawat akan membawa kepada implikasi lain.
Rakyat Malaysia sering memandang ringan perkara ini sedangkan wujud perbezaan antara masalah selsema dan resdung.
Selesema lazimnya berlaku beberapa bulan sekali, manakala resdung berlaku lebih kerap hampir setiap hari terutama waktu pagi atau malam.
Statistik menunjukkan resdung merupakan masalah kesihatan global. Kajian mendapati 40% rakyat Malaysia mengidap asthma. Malah resdung juga berkait rapat dengan asthma. Kajian lain mendapati 20% pengidap resdung turut mengidap asthma, dan 80% pengidap asthma turut mengidap resdung termasuk juga kanak-kanak.
Bayi atau kanak-kanak lebih mudah terkena alahan hidung memandangkan mereka masih belum imun dengan masalah ini berbanding orang dewasa
                                                  .
                             Image result for resdung.

Simptom
kerap bersin dan selsema termasuk hidung tersumbat pada waktu pagi
rasa gatal di bahagian hidung dan kadang-kadang akan melibatkan rasa gatal pada mata, telinga lelangit dan tekak
simptom semakin jelas jika pengidap terdedah kepada persekitaran berhabuk, debunga, asap perubahan cuaca, makan makanan tertentu seperti udang, telur, ayam, daging, dan sbg.
Resdung boleh menjadi penyakit kronik?
Ya, jika ia berlarutan dalam tempoh yang lama, ini mungkin ada kaitan dengan penyakit kronik seperti barah hidung! Namun begitu, alahan hidung kebiasaannya tidak menyebabkan penyakit barah.
Jika pengidap mengalami alahan hidung yg teruk seperti lelehan selsema yg bercampur darah, mereka perlu melakukan pemeriksaan endoskop hidung untuk memastikan tidak ada masalah lain seperti ketumbuhan di dalam hidung contohnya polip atau barah.
Risiko lain akibat resdung
- turbinat hidung membesar, menyebabkan hidung sentiasa tersumbat walaupun tidak selesema
- masalah sinusitis dimana berlaku jangkitan kuman di dalam sinus
- risiko telinga tersumbat/ sakit telinga akibat sering menghembuskan hidung.
Cegah resdung dari awal dengan GUMMY RESDUNG.
   
Selamat, mudah dan sedap ....Hanya kunyah2 sahaja.


call  0195341304  untuk order dan info

Comments

Popular posts from this blog

MINYAK RAMBUT4 in1

Serum Vitamin ACE